SENSO sanalla viitataan aisteihin
MOTORINEN viittaa liikkeeseen tai liikkumiseen
Miten aistit ja liikkumisen kehittyminen liittyvät toisiinsa?
Kuulet takaasi lähestyvän äänen, joka ei ole tuttu. Käännyt katsomaan, mistä ääni tulee. Kohteen katsominen antaa lisää tietoa äänen lähteestä. Haluat tunnustella lähestyvää kohdetta kädelläsi. Pinta on pörröinen ja lämmin.
Aistimukset saavat aikaan liikkumista. Sitä sensomotorinen yksinkertaisuudessaan tarkoittaa.
Ensihetkistä alkaen vauva tavoittelee äidin rintaa, kun havaitsee maidon ja äidin tuoksun. Myöhemmin liikkuminen monipuolistuu ja aistien merkitys korostuu entisestään.
Aistit (kuva ) antavat vauvalle tietoa ympäristöstä, esineistä, ihmisistä ja vauvan omasta kehosta. Aistimuksen ja liikkumisen yhdistämisestä syntyy taitoja, joita tarvitaan koko elämän ajan. Esimerkiksi takaa lähestyvä auton ääni tai pyörän kellon kilahdus saa meidät aikuiset vaistomaisesti siirtymään tien sivuun.
Aistimukset saavat aikaan myös fysiologisia reaktioita kehossa. Esimerkiksi kun haistamme tai näemme ruokaa, ruoansulatusjärjestelmämme alkaa valmistautua ateriaa varten erittämällä erilaisia ruoansulatusentsyymejä.
Vauva alkaa hahmottaa kehon rajoja erilaisten aistimusten avulla; pöydän alle pitää kumartua, jotta sinne mahtuu. Pienet muksahdukset, kompastelut ja törmäilyt kuuluvat asiaan, kun lapsen aistitiedon käsittely kehittyy. Aistitiedon käsittelyä tapahtuu koko elämän ajan. Uusia makuja, hajuja, tunto- ja näköaistimuksia ilmestyy elämäämme jatkuvasti ja kehomme oppii reagoimaan niihin.
Aistitiedon käsittelystä tulee tehokasta ja lapsen toiminnasta tarkoituksenmukaista, kun tarjoamme vauvalle erilaisia kokemuksia eri aistimuksista turvallisessa ympäristössä.
Lue lisää vauvan aistien kehityksestä seuraavasta artikkelista.