Kosteus ja kosteusvauriot lapsen makuuhuoneessa ovat yhteydessä lapsen yskään, hengityksen vinkunaan ja sitä kautta myös riskiin sairastua astmaan. Kosteus muissa huoneissa ei välttämättä suurenna lapsen riskejä samalla lailla, tuore brittitutkimus osoittaa.

Brittien tutkimuksessa 1 300 lasta seurattiin syntymästä kaksivuotiaaksi. Tänä aikana asunnon kosteudesta kyseltiin vanhemmilta kahdesti.

Tulosten perusteella kuiva yskä oli 56 prosenttia yleisempää ja yskän ja hengityksen vinkunan takia tehdyt lääkärikäynnit 40 prosenttia yleisempiä, jos lapsen makuuhuoneessa oli näkyvää kosteutta tai kosteusvaurioita. Nämä lapset tarvitsivat myös hengitettäviä astmalääkkeitä todennäköisemmin kuin muut lapset. Kosteus muissa huoneissa ei liittynyt lapsen oireiluun.

Brittien tulokset vahvistavat näyttöä kodin kosteusvaurioiden ja lapsen hengitystieoireiden välisestä yhteydestä. Kosteat pinnat ovat hyviä kasvualustoja homeille, jotka voivat aiheuttaa tulehdusta hengitysteissä.

Kodin homevaurioiden ja kosteuden haitoista on saatu näyttöä myös useissa suomalaistutkimuksissa.

Tutkimus julkaistiin Archive of Disease in Childhood -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

(Archive of Disease in Childhood 2024;109:818–821)