Puistossa tai läheisessä metsikössä pidettävät viikoittaiset oppitunnit voivat hieman lievittää masennus-, ahdistus- tai käytösoireista kärsivien koululaisten oireita, kanadalaistutkimus osoittaa.

Tutkimukseen osallistui tuhat 10–12-vuotiasta koululaista, joista puolet satunnaistettiin ulko-opetusryhmään ja puolet jatkoi tavallisessa opetuksessa. Ulko-opetusta annettiin läheisessä puistossa, metsikössä tai koulun pihalla kaksi tuntia viikossa kolmen kuukauden ajan. Tavallisten oppiaineiden lisäksi tunneilla esimerkiksi keskusteltiin elämästä, piirrettiin tai tehtiin pieniä kävelyretkiä.

Ulkona pidetyt oppitunnit eivät vaikuttaneet lasten mielenterveyteen, kun kaikkia lapsia tarkasteltiin yhdessä. Opettajien arvioiden mukaan muutoksia kuitenkin näkyi lapsissa, joilla oli mieliala- tai käytösongelmia ennen tutkimusta. Näiden lasten sosiaaliset vaikeudet sekä käytös- ja mielialaoireet lievittyivät ulko-opetuksessa, opettajat arvioivat. Opettajat kokivat myös oppilaiden keskittyvän paremmin ulkotuntien ansiosta.

Kanadalaisten tulokset ovat hyvin mielenkiintoisia, mutta ne olisi syytä tarkistaa suuremmissa ja pitemmissä tutkimuksissa ja myös oppilasryhmissä, joissa mielenterveysongelmat ovat yleisempiä. Metsä ja viheralueet voivat muun muassa vähentää stressiä, parantaa mielialaa ja laskea sydämen sykettä. Luontokävelyt saattavat myös lievittää lasten ADHD-oireita.

Tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä JAMA Network Open -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

(JAMA Network Open 2024;7:e2444824)

https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2024.44824